سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نرم افزار CRM

نرم افزار CRM یک نگرش و بخشی از استراتژی کسب‌و‌کار یا بازاریابی است و به دنبال ایجاد، حفظ، توسعه و تعمیق رابطه با مشتریان در طول چرخه عمر مشتری است. هدف نرم افزار CRM افزایش فروش و سودِ مقطعی نیست.
نرم افزار ارتباط با مشتری با گرداوری داده‌های مشتری از کانال‌های مختلفی مثل وب‌سایت، تماس تلفنی، گفت‌و‌گوی زنده، شبکه‌های اجتماعی و... به شما کمک می‌کند تا تک‌تک مشتریان و ترجیحات و دغدغه‌های آن‌ها را بشناسید، آن‌ها را دسته‌بندی کنید، با آن‌ها ارتباط بگیرید، رفتارهای او را درک و تجربه خرید خوبی را برای او فراهم کنید. علاوه بر این، CRM باعث می‌شود تا نقاط ضعف و قوت کسب‌وکار خود را بهتر بشناسید، روی آن‌ها تمکر کنید و بتوانید برای حل آن‌ها تصمیم‌گیری کنید.
در واقع نرم افزار ارتباط با مشتری با بهینه‌سازی فرایند بازاریابی، فروش و پشتیبانی به دنبال جلب رضایت مشتری و افزایش سود‌دهی در طولانی‌مدت است.

استفاده از CRM در سازمان به شما کمک می‌کند هم به مشتری ارزش دهید و هم برای او ارزش ایجاد کنید. CRM در تیم فروش باعث شناخت بهتر و درک مشتری می‌شود؛ به تیم مارکتینگ در پیش‌بینی‌های دقیق‌تر کمک می‌کند؛ تیم پشتیبانی با استفاده از CRM می‌توانند، گفت‌و‌گوها و ارتباطات با مشتری را از کانال‌های مختلف پیگیری کنند و تعامل سازنده‌تری با آن‌ها داشته باشند و در نهایت CRM به تیم منابع انسانی کمک می‌کندتا بر عملکرد کارکنان نظارت داشته باشند.

تمامی ویژگی هایی که درباره مفهوم crm بیان شد، در نرم افزار CRM قابل پیاده سازی است. بطور خلاصه نرم افزار های CRM، ابزار هوشمند و تکنولوژیک مدیران سازمان ها هستند تا به کمک آن ها تمام اهداف سازمانی با سرعت و دقت بالا به صورت سیستماتیک و برنامه ریزی شده محقق شوند. این نرم افزارها ابزاری برای درک وضعیت فعلی سازمان و برنامه ریزی برای آینده‌ی آن بوده و بطور معمول شامل ماژول های متنوع ارتباط با مشتری، خدمات پس از فروش، تبلیغات، خرید و فروش، انبارداری، اتوماسیون اداری، مدیریت فرایندها، تحلیل داده و هوش تجاری، مرکز تماس، باشگاه وفاداری مشتریان، فرم ساز و ... می باشد.

 

اهداف استفاده از نرم افزار CRM چیست؟

نرم افزار CRM شرکت ها را قادر می‌سازد که تعامل معناداری با مشتریان خود برقرار نمایند و نه تنها سودآوری شرکت‌ها را افزایش می‌دهد، بلکه به حفظ مشتریان موجود نیز کمک می‌کند. هدف از کاربرد سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری یکپارچگی فرآیندهای بازاریابی، فروش و پشتیبانی مشتریان است.

در حوزه بازاریابی با کمک نرم افزار CRM می توان با حداقل هزینه به مدیریت مشتریان بالقوه پرداخت که بیشتر در قالب استفاده از ایمیل و شبکه‌های اجتماعی است. از این طریق می‌توان به دید جامع از وضعیت سرنخ های تجاری، نرخ تبدیل مشتریان بالقوه به فروش های موفق، میزان پیگیری‌های انجام شده، امتیازدهی به سرنخ‌های تجاری، مدیریت کانال‌های بازاریابی، وضعیت فروش‌های در جریان و موارد دیگر به آسانی دست یافت.

1 – ایجاد دید 360 درجه و یکپارچه از ارتباطات با مشتری

اطلاعاتی که جهت مدیریت فرآیند فروش در حین پیشبرد فروش در نرم افزار ثبت می‌شود، یک بانک اطلاعاتی یکپارچه و کامل از مشتریان و فعالیت‌های ارتباطی با آن‌ها ایجاد می‌کند. مدیریت شرکت با بررسی تاریخچه فعالیت‌های انجام شده مرتبط با مشتری می‌تواند اطلاعات کاملی در مورد وضعیت و سابقه وی شامل مذاکرات انجام شده و در جریان، نفرات و افراد مرتبط و کلیدی، آخرین تماس‌ها و جلسات، گزارش بازدید، خدمات ارائه شده و … به دست آورد.

2 – کنترل و مدیریت فرایند فروش

اطلاع از وضعیت مذاکرات در جریان، مرحله‌ای که فروش در آن قرار دارد و فعالیت‌هایی که باید در راستای پیشبرد انجام شود، این امکان را برای کل مجموعه به وجود می‌آورد که هم مدیریت بر کلیه‌ی فعالیت‌ها نظارت داشته باشد و هم فروشندگان بهتر بتوانند فعالیت‌های خود را پیگیری نمایند.

3 – دریافت گزارش‌های تحلیلی

وجود گزارشات از پیش ساخته شده و ابزار‌های گزارش ساز به همراه اطلاعات یکپارچه این امکان را برای مدیران ایجاد می‌کند تا با ساخت گزارش‌های متناسب با فرایند‌های شرکت و امکان دریافت آن‌ها در مواقع مورد نیاز، وسعت دید خود را نسبت به وضعیت کسب و کار افزایش دهند. گزارش‌هایی مانند وضعیت کلان فروش‌های در جریان، دلایل شکست مذاکرات، رنکینگ اهمیت مشتریان بر اساس حجم فروش‌های پیشین، مشتریانی که مدتی است از خدمات شرکت استفاده نکرده اند و … .

4 – شناسایی اثر بخشی فعالیت‌های بازاریابی در نرم افزار CRM

با استفاده از کمپین‌های بازاریابی می‌توان اثر بخشی فعالیت‌های انجام شده و همچنین اثر بخشی کلی کانال‌های بازاریابی را اندازه‌گیری کرد.

5 – مدیریت و برنامه ریزی فعالیت‌های کارکنان مرتبط با مشتری

مدیران مجموعه می‌توانند در هر زمان از فعالیت‌های برنامه ریزی شده و انجام شده کارشناسان فروش، بازرگانی و پشتیبانی اطلاع داشته و برنامه کاری آن‌ها را در صورت نیاز اصلاح نمایند.

6 – بهبود عملکرد کارکنان

کارتابل CRM به کارشناسان فروش و بازرگانی کمک می‌کند تا وظایف خود را برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی کنند و احتمال فراموش شدن انجام امور در ارتباط با مشتریان به حداقل برسد.

 

لینک منبع : سه سوت وب